Elementy pracy w terapii SI

Rozwój dziecka obejmuje nie tylko aspekty poznawcze i emocjonalne ale też sposób w jaki odbiera i przetwarza bodźce płynące z otoczenia. Różnorodne reakcje na dotyk dźwięk światło czy ruch mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie w domu i w grupie rówieśniczej. Zdolność do integrowania bodźców sensorycznych jest istotnym elementem umożliwiającym wykonywanie codziennych czynności, podejmowanie aktywności edukacyjnych a także budowanie relacji społecznych.

Obserwacja zachowań dziecka w różnych sytuacjach daje możliwość zidentyfikować obszary w których mogą występować trudności w przetwarzaniu bodźców oraz wskazuje kierunki działań mających na celu ich lepsze przededukowanie.

Terapia SI koncentruje się na wspieraniu dzieci w rozwijaniu zdolności do użytecznego odbierania i przetwarzania bodźców sensorycznych. W jej ramach wykorzystuje się różne ćwiczenia i aktywności które mają na celu stymulowanie zmysłów a także kształtowanie umiejętności koordynacji ruchowej i integracji sensorycznej. Ćwiczenia te mogą obejmować manipulowanie przedmiotami, różne formy aktywności ruchowej oraz zadania wymagające koncentracji na bodźcach słuchowych i wzrokowych. Misją takich działań jest obserwacja sposobu reagowania dziecka oraz identyfikowanie obszarów wymagających dodatkowego wsparcia w codziennych sytuacjach.

Poradnia sensoryczna oferuje środowisko w którym możliwe jest prowadzenie systematycznej obserwacji i pracy z dzieckiem w kontekście przetwarzania bodźców. W takim miejscu analizowane są reakcje na różnorodne bodźce, ocenia się poziom integracji sensorycznej i opracowuje strategie wspierające funkcjonowanie dziecka w życiu powszechnym. Interakcja z terapeutą daje możliwość na dopasowanie ćwiczeń do indywidualnych potrzeb i predyspozycji a także monitorowanie postępów w zakresie koordynacji ruchowej, koncentracji i reagowania na sygnały z otoczenia. Ważne jest, aby działania te były prowadzone w sposób sprawdzany i obserwowany, ponieważ pozwala to wyciąganie wniosków dotyczących rozwoju sensorycznego dziecka.

Zrozumienie roli przetwarzania sensorycznego w zwyczajnym funkcjonowaniu dziecka obejmuje również analizę jego samodzielności w wykonywaniu czynności, interakcji z rówieśnikami i reagowania na zmieniające się warunki otoczenia. Ćwiczenia sensoryczne oraz obserwacje prowadzone w poradni pozwalają na identyfikację sytuacji w których dziecko może doświadczać trudności i wynajdowanie sposobności ich łagodzenia poprzez modyfikację otoczenia lub dostosowanie zadań. Systematyczne podejście do analizy reakcji sensorycznych daje możliwość lepsze przemyślenie potrzeb dziecka a także wspieranie jego zdolności do samodzielnego radzenia sobie w różnych aspektach życia codziennego.

Sprawdź także informacje na ten temat tutaj: Terapeuta SI Legionowo.

Informacje na stronie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią porady lekarza.

[Publikacja sponsorowana]